Voor werknemers

Veel gestelde vragen

Hier vind je een overzicht van de meest gestelde vragen en ons antwoord hierop. Mocht jouw vraag hier niet worden beantwoord, neem dan gerust even contact met ons op!

Wat ga ik verdienen?

Het bruto loon bepaalt jouw opdrachtgever. Wij zullen echter wel controleren of dit gelijk aan of hoger is dan het bruto wettelijke minimum uurloon en voldoet aan het loonverhoudingsvoorschrift.

Jaaropgave en loonstroken: wanneer ontvang ik deze?

Zowel de loonstroken als de jaaropgaven kun jij terug vinden in jouw eigen webportal. De loonstroken worden direct bij elke verloning toegevoegd. De jaaropgave van elk afgerond jaar wordt eind januari van elk nieuw jaar toegevoegd. Op deze manier kun jij er altijd gemakkelijk en overzichtelijk bij.

Wat is loonheffingskorting?

De loonheffingskorting is de verzamelnaam voor de vijf heffingskortingen die in de loonheffing voorkomen. Het is een korting op het bedrag aan loonheffing dat wordt ingehouden op het loon. Hierdoor betaal jij minder belasting en zal jouw bruto- en nettosalaris dichter bij elkaar komen te liggen. Elke werknemer heeft in principe recht op de loonheffingskorting. De loonheffingskorting mag maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie worden toegepast. Jij moet op de medewerkerskaart van Soldij aangeven bij wie je de loonheffingskorting wil laten toepassen (JA = bij Soldij/ NEE = bij een andere werkgever of uitkeringsinstantie). Als er iets verandert in jouw persoonlijke situatie dan moet je deze wijziging doorgeven aan Soldij. Doe je dat niet, dan kan er teveel of te weinig belasting ingehouden worden wat je later weer kunt terugvragen of na moet betalen.

Welke cao wordt er gevolgd?

Soldij volgt de NBBU CAO. Binnen deze CAO ben je verzekerd van goede arbeidsvoorwaarden, een sterke rechtspositie en een degelijke pensioenregeling. Indien je meer wilt weten over deze CAO, kun je deze inzien onder het kopje “Downloads”.

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziekt bent, meld jij je de eerste dag voor 9:30 uur ‘s morgens ziek bij zowel het bedrijf waar je werkzaam bent als bij Soldij. Dit geldt natuurlijk ook voor de betermelding. Wij nemen een ziektemelding pas in behandeling wanneer jij deze bij ons hebt gemeld. Ziektemeldingen worden nooit met terugwerkende kracht in behandeling genomen! Mocht jij ziek worden in het weekend, dan meld jij dit op de maandag voor 9.30 uur.

Bouw ik pensioen op?

Ja, vanaf 21 jaar bouw je pensioen op conform StiPP-regeling. Voor meer informatie over de StiPP-pensioenregeling, klik hier.

Wanneer ontvang ik mijn loon?

Zie de kalender onder “Downloads”.
Let op! Ondanks dat wij altijd op donderdag het geld overschrijven, ontvangen wij sinds de invoering van SEPA wisselende berichten over het moment dat het geld daadwerkelijk zichtbaar is op de rekening van de werknemers. Zodra wij de loonstroken via de mail versturen, is het betaalbestand al enkele uren daarvoor naar de bank verzonden. Helaas hebben wij geen invloed op de verwerkingstijd van de diverse banken.

Wanneer ontvang ik vakantiegeld?

De verloning van het vakantiegeld wordt automatisch meegenomen bij de verloning van de laatste week van mei.

Wat gebeurt er met mijn opgebouwde rechten en dienstjaren?

Soldij neemt alle verplichtingen over indien er sprake is van opvolgend werkgeverschap.

Veel gestelde vragen

Op onze pagina Veel gestelde vragen vind je antwoorden op vragen die wij regelmatig ontvangen.

Liever persoonlijk contact?

Heb jij een vraag? Dan kunt je tijdens kantooruren contact met ons opnemen op 085-489 07 60